Vanliga frågor

Leverans

Behandlingstid

Hur fort avsänds min beställning?

Så fort som vi tar emot betalningen för din beställning avsänder vi dina varor. När du betalar med kreditkort, PayPal, AmazonPay eller Klarna faktura, skickar vi varorna som du har beställt inom 24 timmar i och med att du slutför ditt köp i kassan.

1
Paketspårning

Hur kan jag spåra min beställning?

I beställningsbekräftelsen, som vi skickar dig per e-post, hittar du informationer om leveransen av din beställning, bland annat spårningsnumret, leveranstjänsten och förväntat leveransdatumet. Med hjälp av spårningsnumret kan du följa din leverans via en e-tjänst på fraktbolagets webbsida. Paket skickade till Sverige sker vanligtvis först genom UPS, och sedan förs ansvaret för leveranserna av beställningarna vidare till PostNord. Följ ditt paket först, med hjälp av ditt spårningsnumret via denna länk https://www.trackingnumber.se/ups/ och sedan via PostNords hemsida https://www.postnord.se/ 

Om det produkten skickas i större brev eller mindre paket så använder vi oss av Deutsche Post och där går det dessvärre inte att följa paketet, men om du inte fått din order inom 10 arbetsdagar, ber vi dig att kontakta oss på info@gusti-lader.se.

1
Leveranstid

Hur lång tid tar det tills jag får min beställning?

Leveranstiden är tiden fr.o.m. att paketet avsänds från vårt lager tills att det anländer till dig eller till ditt närmsta postombud, t.ex. ICA. Leveranstiden inom EU är 5-7 arbetsdagar. Inom Tyskland tar leveransen 2-4 arbetsdagar.

1
Leveransadress

Vart levererar ni?

Din beställning skickas till din privata adress, en postbox eller ett serviceställe. Om leveransadress avviker av faktureringsadress, ange alternativ leveransadress i kassan. Det kan hända att ditt paket skickas till närmsta postombud, även om du har angett din adress, detta beror oftast på att ditt paket är för stort för att passa i din brevlåda. Följ ditt paket noggrann för att undvika att behöva vänta för länge.  

1
Misslyckat leveransförsök

Kommer min sändning att skickas igen om det första leveransförsöket på en felaktig leveransadress har misslyckats?

Vid beställning ansvarar våra kunder för att skicka rätt leveransadress till oss. Om leveransadressen som tillhandahålls till oss är felaktig och leveransen returneras som ett resultat, är det upp till kunden att göra om beställningen. Kunden bär kostnaderna för den nya leveransen.

1

Betalningsmöjligheter

Betalningsmöjligheter

Hur kan Gusti Läder produkter betalas?

För att betala Gusti Läder produkter får du välja mellan följande betalningsmetoder:

  • PayPal
  • Kreditkort (Mastercard, VISA)
  • Banköverföring
  • Klarna 

 

1
PayPal

Hur avlöper betalning med PayPal?

Du kan bekvämt betala med PayPal hos oss. Vi vidarebefordrar dig omedelbart efter beställningen. Om du är redan kund hos PayPal måste du endast logga in och bekräfta betalningen. Om du är en ny kund måste du skapa ett konto för att använda  betalningstjänsten, därefter kan du bekräfta betalningen och slutföra din beställning. Så snart som betalningen har tagits emot, avsänder vi beställningen inom 24 timmar till leveransadressen som du angav i kassan.  I fall av att du returnerar beställningen får du tillbaka beloppet på samma konto som du ursprungligen hade gjort din beställning från.

1
Banköverföring

Strax efter du slutförde din beställning i kassan skickar vi en orderbekräftelse till dig via e-post. Om du har valt att betala med banköverföring innehåller beställningsbekräftelsen Gusti Läders bankuppgifter. Du har sedan tid för att betala inom 14 dagar. Var noga med att skriva in ditt beställningsnummer som användning. Beställningsnummret hittar du i orderbekräftelsen. När du har genomfört banköverföringen tar det upp till 3 arbetsdagar tills beloppet ankommer hos Gusti Läders bankkonto. Inom 24 timmar efter att vi fickköpbeloppet av dig avsänder vi din beställning till leveransadressen som du angav i kassan. I fall av att du returnerar beställningen får du tillbaka beloppet på samma konto som du ursprungligen hade gjort din beställning från.

 

1
Kreditkort

Hos oss kan du bekvämt, snabbt och säkert betala med kreditkort. Vi accepterar både Mastercard och Visa kreditkort. Om kortbetalningen blir godkänd kommer beloppet att reserveras omgående och du får en orderbekräftelse skickad till din email. Beloppet dras från ditt konto när vi skickar din beställning. Vid retur återbetalas pengarna till ditt kort. Alla transaktioner är krypterade med SSL för maximal säkerhet.

1
Klarna

Betalningen av produkten är en betalningsmetod där Klarna Bank AB (publ) tar över betalningsbehandlingen för Gusti Läder GmbH. De beställda varorna skickas till kunden tillsammans med fakturan. Betalningsperioden sträcker sig till 14 dagar från och med leveransen av varorna. Klarna-inköp är tillgängliga i Storbritannien, Sverige och Danmark.

Här är en kort introduktion: När du har lagt varorna i kundvagnen och sedan lagt in dina adressuppgifter kommer du till betalningsmetoden i nästa steg. Här väljer du "köp med faktura" och bekräftar villkoren. Om betalningsmetoden "köp med faktura" inte fungerar för dig kan det beror på olika skäl. Om du gör en beställning med "köp med faktura" utför Klarna en identitets- och kreditkontroll.

Det finns tre huvudsakliga saker som kontrolleras under detta test: Dina tidigare beställningar från Klarna, storleken på önskad beställning och information tillgänglig från ett kreditföretag.

Om resultaten av kontrollen inte uppfyller Klarnas interna krav kan den önskade betalningsmetoden inte släppas. En kombination av olika andra faktorer kan också innebära att din beställning inte kan slutföras. Om du inte kan utföra beställningen med faktura rekommenderar vi att du väljer en annan betalningsmetod.

Om du skulle ha ytterligare frågor om betalning med Klarna, vänligen kontakta Klarna kundtjänst eller läs FAQs: https://www.klarna.com/se/kundservice/csc/faktura/

1

Returer, byte och reparation

Ångerrätt och retur

Hur kan jag returnera min beställning?

Du har alltid 30 dagar öppet köp när du handlar online. Du måste inte ange något skäl för din retur. Ångerrätt gäller 30 dagar fr.o.m. att du som slutkund mottagit den sista varan i din beställning (i fall av delad leverans). Så länge artikeln inte är använd så mottar vi denna även efter att vår 30 dagars ångerrättsperiod har löpt ut ( t.ex. om artikeln var ett present). Information om ångerrätten hittar du här.

1
Retursedeln

 Vad måste man beakta när man returnera Gusti Läder produkter?

Om du är bosatt i Sverige kan du smidigt och billigt posta ditt paket med hjälp av UPS retursedeln i paketet. För att kunna returnera din produkt behöver du en returettikett från UPS som du printar ut och klistrar på utsidan av din retur. Vänligen kontakta oss och vi skickar en till dig eller gå in på UPS hemsida och bifoga ditt spårningsnummer för att själv kunna skicka returetiketten till dig: https://www.ups.com/track?tracknum/

För returetikett kontakta vår kundtjänst på info@gusti-lader.se Använder du dig av returetiketten ovan för att posta din retur, står du endast för en liten del av din returs fraktkostnad (37 SEK) och den större delen tar vi. (Såvida du inte skickar ifrån Tyskland då blir returen helt kostnadsfri). Med returetiketten ovan debiteras du 37 SEK för din retur. Postar du din retur utan returetiketten eller med en inkorrekt fylld etikett, kan vi inte alls ersätta dig för fraktkostnaden. I det fallet debiterar vi sedan din del av fraktkostnaden, när vi återbetalar dig.

1
Byten

Hur byter jag en produkt?

Att direkt byta eller kompensera en oönskad produkt med en annan vara är inte möjligt. Vi ber om att returnera den oönskada artikeln till oss och på nytt beställa den istället önskade artikeln ifrån vår webbshop. Återbetalning av den returnerade varan genomför vi inom 14 dagar fr.o.m. att vi mottar din retur.

1
Fraktkostnad vid retur

Vem bär fraktkostnaden av min retur?

Såvida du skickar från ett EU-land betalar vi den större delen av fraktkostnaden och du en mindre del. För dig kostar frakten av din retur 37 SEK.

Genom att skriva ut och använda dig av UPS returetikett tillkommer inga kostnader när du postar ditt returpaket. Fraktkostnaden av 37 SEK debiterar vi sedan när vi återbetalar dig. Använder du ej returetiketten för att posta din retur kan vi inte ersätta dig någon del av fraktkostnaden.

Obs! Om du postar ditt returpaket från ett icke-EU land kan vi dessvärre inte ersätta någon del av fraktkostnaden.

1
Fraktkostnad vid reklamation

Vem tar fraktkostnaden av min reklamation?

I händelse av reklamation står vi för hela fraktkostnaden. Det är viktig att du använder dig av returetiketten i detta fall, annars kan vi inte ersätta fraktkostnaden. När vi mottar din reklamerade artikel undersöker vi denna. En reklamation godtas om skadan beror på ett produktionsfel och ej på felaktig behandling av din artikel. I det sistnämnda fallet behandlas varan som en retur och därmed också fraktkostnaden.

1
Reparationer

Min artikel måste repareras. Bör jag skicka varan till er? Vem bär reparationskostnaden?

Om din artikel behöver repareras inom de första 6 månaderna efter att du köpt in den hos oss så står vi reparationskostnaden. I sådant fall måste reparationen vara följd av ett produktionsfel och ej av felaktig behandling av din artikel. Innan reparationen verkställs behöver vi en bild av skadan via e-post (info@gusti-lader.se) samt ett officielt kostnadsförslag från en reparationsfirma. Vi återkommer till dig så fort vi har granskat ärendet och kostnadsförslaget. Observera att reperationstiden kan variera mellan 20-25 dagar. 

1

Gravering

Ingraverade Produkter

Vart hamnar min gravering på produkten?

Den beställda graveringen hamnar på olika ställen på våra produkter. På våra väskor hamnar vanligtvis graveringen på en lapp som sitter fast innanför väskan. Ibland kan det ske att graveringen hamnar på framsidan av väskan och om det är fallet så hamnar graveringen på nederst, högra hörnet. Den sistnämda givna positionen av graveringen gäller normalt för alla våra plånböcker, bältesväskor och mindre produkter. Observera att det kan hända att den produkt som du har beställt inte nödvändigtvis går att beställa med gravyr även om valet finns när du beställer produkten i vår onlineshop. 

Vänligen se på varje produkts bilder, där det också visas vart graveringen hamnar. Om ni har fler frågor om gravering vänligen kontakta kundtjänst (info@gusti-lader.se) så ska vi vara så behjälpliga som möjligt!
 

1
Retur av graverad produkt

Kan jag returnera en artikel med gravering om jag inte gillar den?

Nej, tyvärr finns det ingen ångersrätt på graverade objekter eftersom det är en individualiserad produkt.

1

Lädervård

Stark lukt

Vad kan jag göra emot lukten av min Gusti Läder?

Detta svar gäller enbart för Gusti Läder Nature artiklar: Gusti Läder Nature kollektionen är rent vegetabiliskt garvat läder Till skillnad från kromgarvat läder sitter den igenkännbara läderlukten kvar efter garvning. Lukten är alltså en bra riktlinje för att bekräfta den naturliga framställningen av läder. Lukten ska försvinna av sig självt inom ca. 14 dagar av daglig användning. Till dig som inte står ut tills dess kan vi rekommendera att stoppa doftpåsar i väskan eller att smörja lädret antingen med läderfett, med några droppar av eteriska oljor eller parfymerat läderfett. Vädra ut väskan ger inget vidare resultat!

Om lukten är ännu för stark efter 2 veckor kan du reklamera produkten.

1
Lädervård- Gusti Läder Nature

Hur vårdar jag min Gusti Läder produkt?

Du kan behandla lädret med bivax alternativt en vegatabilisk olja. Solrosolja ger bra resultat och är billig. Var noggrann med att fettet sugs in jämt över väskan så att färgen blir den samma överallt. Detta åstadkommer du genom att ta lite fett åt gången som du gnuggar väl in i lädret. Obs! Desto mer fett du använder desto mer mörknar lädrets färg. Vi rekommendera att prova på ett litet stycke på din Gusti Nature som inte är på utsidan, innan du sätter igång och ge dig på hela produkten.

 

Varför har min Gusti Läder små hål/ repor?

Detta svar är enbart giltigt för Gusti Läder nature artiklar av getskinn: Det läder som används för att skapa Gusti Läder nature produkter härstammar från fri- och utegående getter. Denna typ av djurhållning kan leda till att djuren traslar in sig i exempelvis taggbuskar när de är ute på bete och alltså en del rivsår. När skinnen garvas kan det förekomma att rivsår eller små ärr från sådana blir till små hål i lädret. Alldagliga små hål i lädret ser vi som oundvikliga för denna naturliga produktion och därför felfria artiklar. Om du inte delar denna synpunkt med oss råder vi dig att returnera artikeln.

Varför ser min Gusti Läder annorlunda ut i verkligheten än på produktbilderna (t ex färgen och formen)?

Detta svar är gäller enbart för Gusti Läder nature artiklar: producenterna av Gusti Läder nature är individuella små familjeföretag. Kollektionen gör de från början till slut för hand. Därför kan det förekomma med vissa artiklar att detaljer i färg nyans, form, nitanordning och innerfodermaterial skiljer sig åt från familjeföretag till familjeföretag. Detta uppmärksammar vi i produktbeskrivningen av de artiklar som beträffas.

Hur skyddar jag min Gusti Läder från regn?

Så länge du följt skötselråden bringar vare sig regn eller solsken skada till din Gusti Läder. Du kan alltid spreja ditt läder med ett universalt impregneringsspray så som från ecco för 99kr för ett extra skydd mot regndroppar och annan vätska.

Varför klibbar lädret?

Vi vill bara varna med att limmet på våra Gusti Läder nature produkter kan bli klibbigt och lite flytande vid vissa temperaturer. 

1
Lädervård- Gusti Läder Studio

Hur vårdar jag min Gusti Läder produkt?

Du kan behandla Gusti Läder Studio produkter med impregneringsmedel. Principiellt skulle du bara använd produkter som är anpassade efter lädret. 

Varför ser min Gusti Läder annorlunda ut i verkligheten än på produktbilderna (t. ex. färgen och formen)?

Vanligtvis ser Gusti Läder Studio produkterna inte en annan look än på de som visas på fotona. Om så är fallet, ursäkta den dåliga avbildningen! Var snäll ge oss feedback om vilken produkt/ vilka produkter vi kan förbättra och skriv ett mejl till info@gusti-lader.se.

 

 Hur skyddar jag min Gusti Läder från regn?

Så länge du följt skötselråden bringar vare sig regn eller solsken skada till din Gusti Läder. Du kan alltid spreja ditt läder med ett universalt impregneringsspray, så som från Ecco för 99kr, för ett extra skydd mot regndroppar och annan vätska.

 

1
Vita fläckar

Varför har min Gusti Läder små vita fläckar?

Detta svar är enbart giltigt för Gusti Läder nature artiklar: i vissa enstaka fall kan det hända att du ser vita fläckar på din nya produkt. Fläckarna är stelnat ghee (klarat smör) från smörjningsprocessen. Dessa kan du enkelt gnuggas bort med en bit tyg. Vi rekommendera att du långsamt och försiktigt värmer din Gusti Läder alternativt värma tyget innan så att gheet enklare sugs in i lädret.

1
Avfärgning av produkt

Vi vill bara förvarna att några av våra produkter från både Gusti Nature och Gusti Studio kan färga av sig. Detta brukar dock bara gälla i början och avfärgningen kommer att minska med tiden, men vi rekomenderar att man inte använder ljusa kläder under den första tiden av användning av produkt. Man kan testa med att impregnera produkten som kan hjälpa och vilket vi rekomenderar att man gör med alla nyinköpta varor från oss. För ytterligare frågor, vänligast kontakta vår kundtjänst via info@gusti-lader.se.

1

Återbetalning och rabatter

Rabatter till återförsäljare

Kan jag som handlare få rabatt?

Nej, då vi ännu är ett litet företag är det tyvärr inte möjligt för oss att samarbeta med handlare. Vi erbjuder våra produkter direkt till våra kunder.

1
Mängdrabatter

Kan jag få en mängdrabatt?

Ja, om du planerar på att beställa för ett värde av 7.500 SEK eller över var vänlig kontakta vår kundsupport via info@gusti-leder.se.

1
Återbetalning

Hur fort återbetalas jag för min retur?

Vanligtvis återbetalar vi dig inom 5-7 arbetsdagar fr.o.m. att vi mottagit din retur. Ta hänsyn till att dagarna som beloppet eventuellt kan dröja hos banken vid internationella transaktioner inte är inräknade.

1
Gemenskapsinterna leveranser

Finns det en möjlighet att göra gemenskapsinterna leveranser av varor?

Nej, vi brukar inte beakta gemenkapsinterna leveranser (reverse charges) på våra fakturor.

1
Hittade du inte svaret på frågan?
Använd dig utav vårt kontaktformulär för att ställa just din specifika fråga till kontaktformuläret