FAQ - Vanligt ställda frågor
Leverans
När skickas min beställning?
När du betalar med kreditkort, PayPal, AmazonPay eller faktura via Klarna, så skickar vi din beställning inom 1-2 arbetsdagar efter att du slutfört ditt köp. Produkter med gravering skickas inom 2-4 arbetsdagar efter köp. Vid andra betalningssätt skickar vi beställningen först efter att vi har tagit emot din betalning.
Hur spårar jag min beställning?
I beställningsbekräftelsen som vi skickar till dig per mejl, finner du mer information om leverantör, förväntad leveranstid samt ditt spårningsnummer. Med hjälp av UPS spårningstjänst kan du följa din leverans. Kopiera ditt spårningsnummer och klistra in i sökfältet på denna länk: https://www.ups.com/track?loc=sv_SE&requester=ST/
När får jag min beställning?
Leveranstiden är tiden från och med det att paketet skickas från vårt lager till dess att det anländer hos dig, eller ditt postombud. Leveranstiden inom EU är 10-15 arbetsdagar.
OBS: På grund av Covid-19 kan förseningar förekomma. Detta för att såväl vårt som leverantörens arbete påverkas. Vi gör allt vi kan för att din beställning ska nå dig inom angiven leveranstid och tackar dig för din förståelse!
För mer information, vänligen kontakta kundtjänst på: info@gusti-lader.se
Var skickas min beställning?
Din beställning skickas hem till dig, till en postbox eller till ett postombud. Om din leveransadress skulle vara en annan än faktureringsadressen, ber vi dig att vänligen ange alternativ leveransadress i kassan. Det kan hända att ditt paket skickas till närmsta postombud även om du har angett din adress, vilket i de flesta fallen beror på att paketet var för stort för din brevlåda. Följ ditt paket via spårningstjänsterna för att slippa långa väntetider i onödan.
Kommer min beställning att skickas på nytt om det första leveransförsöket misslyckades på grund av felaktig leveransadress?
Vid beställning ansvarar våra kunder för att förmedla rätt leveransadress till oss. Om leveransadressen som tillhandahållits oss är felaktig och beställningen därmed går i retur, så är det upp till kunden att lägga en ny beställning. Kunden står för kostnaderna på den nya leveransen.
Vad kan jag göra, om min beställning inte kommit fram?
Om din beställning inte ankommer inom den från oss angivna tiden, vänligen vänd dig till vår kundsupport på info@gusti-lader.se och ange ditt beställningsnummer.
Försändelser som inte hämtats upp eller inte kunnat levereras kan tyvärr inte skickas på nytt men kan bli ersatta (minus eventuella behandlingsavgifter). Detta gäller inte graverade produkter, som är personliga. Om du har flera frågor kring detta är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice via email.
Betalningsmöjligheter
Vilka betalningsmetoder finns det att välja på?
På Gusti Läder kan du välja mellan följande betalningsmetoder:
- PayPal
- Kreditkort (Mastercard, VISA)
- Klarna
Hur fungerar betalning med PayPal?
Du betalar bekvämt med PayPal hos oss. Efter lagd beställning, med PayPal som betalningsmetod, skickas du automatiskt vidare till PayPal för betalning. Om du är redan kund hos PayPal behöver du enbart logga in och bekräfta din betalning. Om du är en ny kund måste du skapa ett konto, därefter kan du bekräfta betalningen och slutföra din beställning. Om du returnerar din beställning får du tillbaka beloppet på samma konto som du ursprungligen gjort din beställning på.
Hos oss betalar du bekvämt, snabbt och säkert med kreditkort och vi accepterar både Mastercard och Visa. Om kortbetalningen går igenom reserveras beloppet omedelbart och du får en orderbekräftelse skickad till din mejl. Beloppet dras från ditt konto först när vi skickar din beställning. Vid retur återbetalas pengarna direkt till ditt kort. Alla transaktioner är krypterade med SSL för maximal säkerhet.
Klarna Bank AB (publ) tar över behandling av betalning för Gusti Läder GmbHs räkning. De beställda varorna skickas till kunden tillsammans med fakturan. Betalningsperioden är 14 dagar från och med det att beställningen har levererats. Klarna-inköp är tillgängliga i Storbritannien, Sverige och Danmark.
Nedan följer en kort introduktion: När du har lagt varorna i kundvagnen och sedan skrivit in dina kontaktuppgifter, har du möjlighet att välja betalningsmetod i nästa steg. Här väljer du ""köp med faktura"" och bekräftar villkoren. Om betalningsmetoden ""köp med faktura"" inte skulle fungera för dig kan det beror på olika orsaker. Om du gör en beställning med faktura som betalningsmetod utför Klarna en identitets- och kreditkontroll.
Det finns tre huvudsakliga faktorer som kontrolleras: Dina tidigare beställningar från Klarna, storleken på önskad beställning och upplysningar från kreditföretag.
Om resultatet av kontrollen inte uppfyller Klarnas krav kan den önskade betalningsmetoden inte genomföras, men även en kombination av andra faktorer kan ligga till grund för att din beställning inte kunde slutföras. Om du inte kan utföra beställningen med faktura rekommenderar vi att du väljer en annan betalningsmetod.
Om du vill ha en mer utförlig beskrivning på hur du använder Klarna, vänligen läs mer på Klarnas hemsida.
Om du skulle ha ytterligare frågor om betalning med Klarna, vänligen kontakta Klarna kundtjänst eller ta hjälp av deras support.
Returer, byte och reparation
Hur kan jag returnera min beställning?
Du har alltid 14 dagar öppet köp när du handlar online. Du måste inte ange något skäl för din retur. Ångerrätt gäller 14 dagar fr.o.m. att du som slutkund mottagit den sista varan i din beställning (i fall av delad leverans). Ångerrätten gäller bara så länge artikeln inte är använd. Information om ångerrätten hittar du här. Observera: att det inte finns någon ångerrätt på graverade produkter. Undantag kan dock göras om produkten är skadad från till exempel transportering eller annan anledning som orsakats innan du har fått din beställning. Kontakta oss gärna för mer information.
Vad måste man tänka på när man returnerar Gusti Läder-produkter?
För returer vänligen informera vår kundtjänst på info@gusti-lader.se inom 14 dagar efter att beställningen har tagits emot. Du kan smidigt och billigt posta ditt paket med en returettikett från UPS som du skrivar ut och klistrar på utsidan av din retur. Om du har ett UPS spårningsnumemr, vänligen gå in på UPS´s hemsida och bifoga ditt spårningsnummer för att själv kunna skriva ut returetiketten. Om du inte har ett UPS spårningsnummer, vänligen kontakta oss på info@gusti-lader.se så kan vi mejla en retursedel till dig . Använder du dig av returetiketten ovan för att posta din retur, dras din returs fraktkostnad av från återbetalningsbeloppet.
Hur byter jag en produkt?
Direkta byten av produkter är tyvärr inte möjligt. Vi ber dig att returnera den vara du vill lämna tillbaka och beställa den vara du istället önskar från vår webbshop. Återbetalning av den returnerade varan genomför vi inom 14 dagar från och med det att vi mottagit din retur.
Vem står för fraktkostnaden vid en retur?
Gusti Läder kan tyvärr inte överta kostnaden för en retur. Fraktkostnaden vid returen står kunden själv för.
Vem står för fraktkostnaden vid en reklamation?
Vid reklamationer står vi för hela fraktkostnaden. Det är viktigt att du använder dig av returetiketten i dessa fall, annars kan vi inte ersätta dig. När vi mottager den produkt du vill reklamera, så undersöker vi denna. En reklamation godtages om skadan beror på ett produktionsfel och ej på grund av felaktig hantering av din produkt. Skulle så vara fallet så kommer varan att behandlas som en retur och fraktkostnaden ersätts därmed inte.
Min produkt behöver lagas, bör jag skicka den till er? Vem står för reparationskostnaden?
Om din artikel behöver repareras inom de första 6 månaderna efter att du köpt in den hos oss så står vi reparationskostnaden. I sådant fall måste reparationen vara följd av ett produktionsfel och ej av felaktig behandling av din artikel. Innan reparationen verkställs behöver vi en bild av skadan via e-post (info@gusti-lader.se). Vi återkommer till dig så fort vi har granskat ärendet OBS: Reparationstiden hos våra reparationsfirmor kan variera mellan 20-25 dagar och i och med Covid-19 kan det ta ännu längre tid. Vi ber om ursäkt för detta.
Gravering
Var på produkten placeras min gravyr?
Gravyren placeras på olika ställen på våra produkter. På våra väskor graveras vanligtvis en läderbit i innerfodret på väskan. I vissa fall graveras framsidan på väskan och om så är fallet så sker detta i nedersta, högra hörnet. Det sistnämnda gäller normalt även för alla våra plånböcker, midjeväskor och mindre produkter. OBS: Det kan hända att den produkt som du har beställt inte går att få graverad, även om valet finns vid beställningen i vår webbshop.
Vänligen notera rutan på produktsidan som visar var din valda gravyr kommer att placeras. Om du har fler frågor om gravyr är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst på (info@gusti-lader.se).
Kan jag returnera en artikel med personlig gravyr?
Nej, tyvärr finns det ingen ångerrätt på graverade produkter eftersom dessa har anpassats efter kundens specifika behov eller önskan.
Lädervård
Vad kan jag göra åt lukten på mina Gusti Läder-produkter?
Detta svar gäller enbart för varor från produktserien Gusti Läder nature: Produkter från Gusti Läder nature-kollektionen är tillverkade i vegetabiliskt garvat läder. Till skillnad från kromgarvat läder sitter läderlukten kvar efter vegetabilisk garvning, vilket är ett gott tecken på att lädret är naturligt framställt. Lukten ska försvinna av sig själv inom ca 14 dagar av regelbunden användning. Om du har svårt att vänta tills dess så rekommenderar vi dig att lägga doftpåsar i väskan alternativt att smörja lädret med läderfett, parfymerat läderfett eller med några droppar av eterisk olja. Att bara vädra väskan kommer inte ge någon större förändring.
Om det fortfarande är alldeles för kraftig lukt efter 2 veckors regelbunden användning så kan du välja att reklamera produkten.
Hur vårdar jag min Gusti Läder-produkt?
Du kan välja att behandla lädret med bivax eller en vegatabilisk olja, exempelvis solrosolja ger bra resultat och är dessutom billig. Var noggrann med att fettet fördelas jämt över lädret så att färgen förblir densamma över hela produkten. Detta gör du enklast genom att ta lite fett åt gången och gnuggar försiktigt in det i lädret. OBS: Desto mer fett du använder desto mer mörknar färgen på lädret. Vi rekommenderar att du först testar på en liten del på insidan av produkten, innan smörjer in hela utsidan.
Varför är det små hål/repor på min Gusti Läder-produkt?
Detta svar gäller enbart för varor i getskinn från produktserien Gusti Läder nature: Det läder i Gusti Läder nature-serien som används för att tillverka produkter i getskinn, härstammar från frigående getter utomhus. Denna typ av djurhållning kan leda till att djuren får mindre ärr eller rivsår från till exempel taggbuskar när de är ute på bete. När skinnet sedan garvas kan rivsåren eller ärren från skadorna ibland resultera i små hål i lädret. Mindre hål i lädret ser vi som oundvikliga med tanke på den naturliga produktionen och dessa varor listas därför som felfria produkter. Om du inte delar denna synpunkt med oss råder vi dig att returnera din produkt.
Varför ser min Gusti Läder-produkt annorlunda ut i verkligheten än på bilderna (t.e.x i färg och form)?
Detta svar gäller enbart för varor från produktserien Gusti Läder nature: Tillverkarna i produktserien Gusti Läder nature är små familjeföretag och deras kollektioner tillverkas för hand, från början till slut. Därför kan det förekomma att detaljer såsom färg, nyans, form, placering av nitar och innerfodermaterial skiljer sig åt för vissa produkter – beroende på vilket familjeföretag de kommer ifrån. Detta uppmärksammar vi i produktbeskrivningen bland dessa artiklar.
Hur skyddar jag min Gusti Läder-produkt från regn?
Så länge du följer våra skötselråd behöver du varken oroa dig för solsken eller regn. Du kan välja att spraya din produkt med impregneringsspray för att ge extra skydd mot regn och annan fukt.
Varför är lädret klibbigt?
Limmet på produkterna från Gusti Läder nature kan bli klibbigt och flyta ut lite vid vissa temperaturer.
Hur vårdar jag min Gusti Läder produkt?
Du kan behandla produkter från Gusti Läder studio-serien med impregneringsmedel, men vänligen använd bara produkter som är anpassade efter lädret.
Varför ser min Gusti Läder-produkt annorlunda ut i verkligheten än på bilderna (t.e.x i färg och form)?
Vanligtvis ser produkterna från Gusti Läder studio i stort sett ut som på bilderna. Om så inte är fallet, så ber vi om ursäkt! Var snäll och ge oss feedback om vilken produkt/vilka produkter vi kan förbättra genom att skicka ett mejl till info@gusti-lader.se.
Hur skyddar jag min Gusti Läder-produkt från regn?
Så länge du följer våra skötselråd behöver du varken oroa dig för solsken eller regn. Du kan välja att spraya din produkt med impregneringsspray för att ge extra skydd mot regn och annan fukt.
Varför är det små, vita fläckar på min Gusti Läder-produkt?
Detta svar gäller enbart för varor från produktserien Gusti Läder nature: I vissa enstaka fall kan det hända att du ser vita fläckar på din nya produkt. Fläckarna är stelnat ghee (klarat smör) från smörjningsprocessen. Fläckarna kan du enkelt gnugga bort med en bit tyg. Vi rekommenderar att du långsamt och försiktigt värmer din Gusti Läder-produkt, alternativt värmer tyget som du gnuggar med, så att gheet lättare sugs in i lädret.
Vi vill förvarna dig om att några av våra produkter från Gusti nature och Gusti studio kan färga av sig. Detta sker i regel dock bara i början och avfärgningen kommer att avta med tiden. Men vi rekomenderar att du inte använder ljusa kläder under den första tiden du använder din nya produkt. Du kan testa att impregnera produkten, vilket vi rekommenderar att du gör med alla nyinköpta varor från oss. För ytterligare frågor, vänligen kontakta vår kundtjänst på info@gusti-lader.se.
Återbetalning och rabatter
Kan jag som återförsäljare få rabatt?
Nej, då vi ännu är ett litet företag är det tyvärr inte möjligt för oss att samarbeta med återförsäljare. Vi erbjuder våra produkter direkt till våra kunder.
Kan jag få mängdrabatt?
Ja, om du planerar på att beställa för ett värde över 20.000 SEK. Var vänlig att kontakta vår kundtjänst via info@gusti-leder.se innan du lägger din beställning.
Hur lång tid tar återbetalningen av min retur?
Vanligtvis återbetalar vi dig inom 14 arbetsdagar från och med det att vi mottagit din retur. Vänligen notera att den tid som beloppet eventuellt kan dröja hos banken vid internationella transaktioner inte är inräknade i detta.
Är det möjligt att göra gemenskapsinterna leveranser av varor?
Nej, vi brukar inte använda gemenkapsinterna leveranser (omvänd skattskyldighet) på våra fakturor.
Hur hanterar vi moms?
Våra onlineerbjudanden riktar sig endast till privatpersoner. Ingen försäljning till kommersiella kunder.